top of page
Archive

דבר תורה: האם חופש הוא דבר טוב או רע?

האם חופש הוא דבר טוב או רע?

לחופש יש שני צדדים. מחד, לפעמים החופש שיש בדורנו מאפשר לאנשים צעירים להתנהג בדרכים שמזיקות להם ; ומאידך, זהו אותו חופש שמאפשר לאדם לגבש את הזהות שלו בצורה כנה ומשמעותית. אף אחד מאיתנו לא מוכן לוותר על החופש שלו לבחור את דרך חייו, וכך גם ילדינו ותלמידינו, ובצדק.

כך כותב הרב קוק על חופש הדעות:

חופש הדעות יש בו צד טוב וצד רע, צד קדוש וצד טמא. הצד הטוב הוא כשהחופש מתרומם מהדמיון של התאוות החומריות, והדעה החופשית מביאה אושר לאדם ולחברה. והצד הרע שבו הוא כשחופש הדעות עושה את דרכו על-פי הנטיות הטבעיות שבאדם, הדמיון והתאוות. אז חופש הדעות מביא את האנושיות לידי כיעור נורא, העוקר את ההוד והנצח מנפש האדם.

על-פי דברי הרב קוק, עלינו לדאוג לכך שהחופש שיש לנו יהיה כזה שמביא אושר לאדם ולחברה, ולא יביא אותנו לדברים שיש בהם כיעור.

פרשת השבוע פותחת בפסוקים הבאים:

רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה: אֶת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍ות ה' אֱ-לֹהֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם:

עלינו ללכת בדרכיו של הקדוש ברוך הוא: לחנך את ילדינו להשתמש בחופש הבחירה שניתן להם משמים כדי לבחור בחיים על-פי הגבולות של התורה, חיים שמביאים ברכה לאדם ולעולם. בהצלחה, שנה טובה!

bottom of page